Miksi Coke Zeron nimi vaihdetaan Coca-Cola Zero Sugariksi?
The Independent kertoi huhtkikuussa 2016 Coca-Colan
uudistavan tuotelinjaansa korvaamalla Coke Zeron Coca-Cola Zero Sugar tuotteella.
Coca-Colalla on myös uusi yhden brändin strategia, jossa perinteinen Coca-Cola,
Coca-Cola Light ja Coca-Cola Zero Sugar sekä Suomessa hieman tuntemattomampi Coca-Cola
Life ovat nyt kaikki Coca-Cola alkuisia tuotteita.
Miksi Coca-Cola halusi muuttaa Coke Zeron nimen Coca-Cola
Zero Sugariksi?
“Coca-Cola took the decision
after it found that half of British consumers were unaware that Coke Zero
contained no sugar.” (The Independent)
Käännös: 50% brittiläisistä kuluttajista eivät olleet
tietoisia, että Coke Zerossa ei ole sokeria.
Näin ollen Zero sai peräänsä sanan Sugar, joka selkeämmin
viestii sokerittomuudesta.
Mutta miksi Coca-Cola light saa kuitenkin säilyttää nimensä?
Kuvittelisin, että Light on sana, joka kertoo tuotteen olevan kevyt ja
vähäkalorinen. Sana light löytyy niin monesta tuotteesta, että se on ikäänkuin
paalutettu kuluttajien mieleen tarkoittamaan vähäkalorisuutta, kevytversiota, sokerittomuutta jne.
Haluan vielä tähän loppuun näyttää havainnollistavia esimerkkejä Light ja Zero
sanojen eroista. Kumpi seuraavista kertoo selkeämmin mistä on kyse:
Emmental
Light vs. Emmental Zero
Pasta
Carbonara Light vs. Pasta Carbonara Zero
Light riisi
vs. Zero riisi
Light Beer
vs. Zero Beer
Ero on melko selvä. Light on sanana parempi viestimään keveydestä. Siksi myös Coca-Cola joutui muuttamaan oman
tuotteensa nimeä.
Tästä pääset tutustumaan viitattuun uutiseen: http://www.independent.co.uk/news/business/news/coca-cola-zero-sugar-the-new-coke-zero-that-will-taste-even-more-like-coke-a6992716.html
Kommentit
Lähetä kommentti