Miksi Coke Zeron nimi vaihdetaan Coca-Cola Zero Sugariksi?

The Independent kertoi huhtkikuussa 2016 Coca-Colan uudistavan tuotelinjaansa korvaamalla Coke Zeron Coca-Cola Zero Sugar tuotteella. Coca-Colalla on myös uusi yhden brändin strategia, jossa perinteinen Coca-Cola, Coca-Cola Light ja Coca-Cola Zero Sugar sekä Suomessa hieman tuntemattomampi Coca-Cola Life ovat nyt kaikki Coca-Cola alkuisia tuotteita.

Miksi Coca-Cola halusi muuttaa Coke Zeron nimen Coca-Cola Zero Sugariksi?

 “Coca-Cola took the decision after it found that half of British consumers were unaware that Coke Zero contained no sugar.” (The Independent)

Käännös: 50% brittiläisistä kuluttajista eivät olleet tietoisia, että Coke Zerossa ei ole sokeria.

Näin ollen Zero sai peräänsä sanan Sugar, joka selkeämmin viestii sokerittomuudesta.

Mutta miksi Coca-Cola light saa kuitenkin säilyttää nimensä?

Kuvittelisin, että Light on sana, joka kertoo tuotteen olevan kevyt ja vähäkalorinen. Sana light löytyy niin monesta tuotteesta, että se on ikäänkuin paalutettu kuluttajien mieleen tarkoittamaan vähäkalorisuutta, kevytversiota, sokerittomuutta jne.

Haluan vielä tähän loppuun näyttää havainnollistavia esimerkkejä Light ja Zero sanojen eroista. Kumpi seuraavista kertoo selkeämmin mistä on kyse:

Emmental Light vs. Emmental Zero
Pasta Carbonara Light vs. Pasta Carbonara Zero
Light riisi vs. Zero riisi
Light Beer vs. Zero Beer

Ero on melko selvä. Light on sanana parempi viestimään keveydestä. Siksi myös Coca-Cola joutui muuttamaan oman tuotteensa nimeä.


Tästä pääset tutustumaan viitattuun uutiseen: http://www.independent.co.uk/news/business/news/coca-cola-zero-sugar-the-new-coke-zero-that-will-taste-even-more-like-coke-a6992716.html

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ei mikään perinteinen matkablogiräpätys

Perfect house with rose red doors

Suomalainen mies, joka puhuu.